Młodzi z Pałacu Młodzieży w Warszawie wraz z uczniami XVII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego zaprojektowali autorską grę „Symbole Śródmieścia”, na wzór znanej i lubianej gry Dobble. W ramach wolontariatu przeprowadzili sondę wśród uczestników obu placówek o znanych i ważnych miejscach dzielnicy Śródmieście. Najbardziej inspirującym elementem projektu był wspólny spacer ulicami Warszawy, gdzie każdy był dla siebie nawzajem przewodnikiem. Uczestnicy projektu wykazali się kreatywnością podczas tworzenia niesamowitych grafik do gry planszowej, która została finalnie wydana w 100 egzemplarzach. Działanie zostało zrealizowane w ramach "Warszawskich Partnerstw dla Wolontariatu". 

Projekt partnerski powstał w celu integracji młodzieży z pobliskich placówek edukacyjnych. Uczniowie z Liceum „Frycza” w pierwszej kolejności przeprowadzili akcję edukacyjną, gdzie zaglądaliśmy w zakamarki szkoły. Zwiedziliśmy m.in. bibliotekę, redakcję szkolnej gazetki „Modrzewiak” oraz sale sportowe. Uczniowie zaprezentowali swój sztandar, opowiedzieli o patronie szkoły, pokazali miejsca pamięci wokół szkoły. 

Schodki w bibliotece, na których siedzi grupa osób.

Następnie odbył się spacer edukacyjny śladami „Symboli Śródmieścia”, przewodnikiem spaceru był miłośnik historii, instruktor informatyki Pałacu Młodzieży – Wojciech Bogdański. Dodatkowo każdy z uczestników mógł opowiedzieć o znanym mu fakcie z czasów Powstania Warszawskiego – młodzież wzajemnie się od siebie uczyła i inspirowała do dalszego zdobywania wiedzy na konkretny temat. Dla przykładu, po spacerze zgłębialiśmy temat historii granatu „Filipinka” – ręcznego granatu produkowanego od 1940 roku w warunkach konspiracyjnych przez Armię Krajową.

Uczestnicy i uczestniczki spaceru zgromadzeni na placu. Po prawej stronie znajduje się przewodnik, na którym skupiają swój wzrok

Ostatnim etapem wspólnego poznawania historii dzielnicy Śródmieście było oprowadzenie młodzieży po Pałacu Kultury i Nauki. To wtedy dowiedzieliśmy się, ile lat ma Pałac, ile metrów mają wieże do skoków na pływalni oraz poznaliśmy historię pałacowego krokodyla!

W celu podsumowania wiedzy zdobytej podczas wzajemnych działań młodzież zaprojektowała grafiki symboli, które stały się podstawą do stworzenia gry planszowej. I tak powstał zbiór młodzieżowych "Symboli Śródmieścia", do których m.in. należą: Pałac Kultury i Nauki, Metro Świętokrzyska, Żonkil, „Filipinka”, Wieża do skoków na Pływalni, Park Świętokrzyski, Krokodyl, Puchar „Frycza” i wiele, wiele innych.

Młodzież zgromadzona w jednym z pomieszczeń w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Siedzą przy stolikach i grają w gry planszowe. Dookoła znajdują się biało - czerwone ozdoby

Po dość żmudnej i czasochłonnej pracy w programach graficznych i konsultacjach z młodzieżą stworzyliśmy pamiątkę na całe nasze życie – autorską, unikatową i jedyną w swoim rodzaju grę „Symbole Śródmieścia”. Efekt? Imponujący! Finałem naszej współpracy była organizacja Dnia Planszówek Historycznych. Nie zabrakło takich pozycji, jak: „Dywizjon 303”, „Znaj Znaki”, „Capital” czy „Monopoly Polska”. Grali z nami ci najmłodsi (w wieku 6 – 8 lat) oraz ci najstarsi – rodzice, nauczyciele, instruktorzy. My już wiemy, że nie ma lepszego sposobu na poznanie historii naszej małej ojczyzny, jaką jest miasto stołeczne Warszawa. To co, gramy?!

Młodzież zgromadzona w jednym z pomieszczeń w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Siedzą przy stoliku i grają w grę planszowe.

Tekst i zdjęcia przekazane do publikacji przez realizatorów partnerstwa.


Działanie "Warszawskie partnerstwa dla wolontariatu" jest elementem projektu "Ochotnicy warszawscy".


W 2024 roku powstało 51 Warszawskich partnerstw dla wolontariatu. Relacje z realizacji partnerstw znajdziesz na Miejskim Portalu Wolontariatu.


Jesteś organizatorem wolontariatu lub działasz wolontariacko i chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami na Miejskim Portalu Wolontariatu?
Napisz do nas na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zapraszamy do udzielania wywiadów, przesyłania relacji czy dzielenia się dobrymi praktykami!