Zeszły rok okazał się szczególnym okresem dla idei wolontariatu pracowniczego. A to wszystko dzięki szkoleniu dla koordynatorów wolontariatu i pracowników zainteresowanych rozwojem wolontariatu pracowniczego w instytucjach m.st. Warszawy.
W 2024 roku miały miejsce dwa szkolenia poświęcone wolontariatowi pracowniczemu. Jedno z nich odbyło się w Warszawskim Pawilonie Architektury ZODIAK, gdzie podczas spotkania uczestniczki i uczestnicy mogli zdobyć przydatne informacje oraz wskazówki dotyczące organizacji wolontariatu pracowniczego. Program szkolenia obejmował rozmowy na temat:
- możliwych formach wolontariatu pracowniczego - a więc w formie grupowej/akcyjnej, indywidulanej/długoterminowej;
- korzyści z wolontariatu pracowniczego dla instytucji,
- rodzajów i sposobów współpracy z sektorem prywatnym i formalno-prawnych aspektach takich działań,
- organizacji wolontariatu pracowniczego z perspektywy instytucji i firmy.
Dla niektórych wolontariat pracowniczy może wydawać się odległą ideą i dosyć skomplikowaną w organizacji. Ale nie ma się czego obawiać, w szczególności gdy możemy korzystać z doświadczenia innych osób. Właśnie dlatego istotnym elementem, który dopełnił całość szkolenia była obecność dwóch gościń, które opowiedziały o dobrych praktykach oraz współpracy sektora prywatnego z instytucjami publicznymi i samorządami. Było to szczególnie ważne, ponieważ duża część spotkania zakładała rozmowy na temat oczekiwań, czy też odczuć obydwóch stron - instytucji oraz firmy- w ramach wolontariatu pracowniczego.
O tym, jak wyglądają działania wolontariackie w spółce Inter Cars SA, opowiedziała Elżbieta Kawka - Koordynatorka działań wolontariackich. Inter Cars w ramach działalności swojej fundacji do tej pory zaangażowała 634 wolontariuszy, którzy w sumie poświęcili 5727 godzin na działania wolontariackie. W ich ramach realizowany jest między innymi wolontariat kompetencyjny, wolontariat akcyjny czy też program grantowy Inter Dobro. Program ma zachęcać do wychodzenia z inicjatywą działania. Pracownicy i współpracownicy mogą do niego przystąpić przedstawiając swój pomysł na działanie wolontariackie, które dotyczy obszarów działania Fundacji. Dotychczas zrealizowano między innymi projekty takie jak:
- Dzień Ratownika Drogowego,
- Pszczoła w mieście,
- Utworzenie łąki kwietnej celem ograniczenia smogu,
- Ogrodzenie ogrodu sensorycznego,
- Plogging – bieganie połączone ze zbieraniem odpadów.
Podczas spotkania głos zabrała także Marlena Zacharek z grupy kapitałowej ROBYG działającej na rynku nieruchomości:
Opowiedz proszę jak pojawiła się myśl w Waszej firmie, by działać wolontariacko? Dlaczego zdecydowaliście się na wolontariat pracowniczy?
Marlena Zacharek: Wszystko zaczęło się od spotkań z pracownikami i współpracownikami ROBYG S.A. (dalej ROBYG) i Vantage Development S.A (dalej Vantage). W ramach budowania kultury ESG w firmie prowadzimy cykl szkoleń wewnętrznych opartych na licencjonowanych warsztatach o przyczynach i skutkach zmian klimatu „Mozaika Klimatyczna”. Podczas spotkań pytaliśmy pracowników obu Grup Kapitałowych, jakie rozwiązania z obszaru zrównoważonego rozwoju podejmowane przez firmę są dla nich ważne. Ponad 72% ankietowanych wskazało, że chce zaangażować się w wolontariat pracowniczy, a 100% deklarowało chęć podjęcia wspólnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wśród wymienianych propozycji pracownicy wskazywali najczęściej - wspólne sprzątanie świata oraz sadzenie drzew/roślin. Uruchomienie wolontariatu pracowniczego i jego forma była wiec odpowiedzią na potrzeby naszych pracowników.
Grupa Vantage miała już swoje bardzo pozytywne doświadczenia związane z różnymi projektami wolontariackimi. Naszym celem było stworzenie przestrzeni dla działań na rzecz środowiska i społeczeństwa, w które mogłyby się zaangażować pracownicy obu organizacji bez względu na lokalizację – mamy bowiem biura w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu, a od niedawna w Łodzi i Krakowie. Jako liderzy w branży nieruchomości mamy poczucie odpowiedzialności za tworzone i otaczające społeczności oraz biznesowe otoczenie.
Jakie było Wasze pierwsze działanie, i co zdecydowało o wyborze partnera?
M.Z.: Do pilotażowej akcji wolontariatu pracowniczego zaprosiliśmy Fundację Nasza Ziemia. To organizacja pozarządowa, która działa od niemal 30 lat w Polsce i zainicjowała międzynarodową akcję „Clean Up The World”. Dzisiaj „Clean Up the World” to jedna z największych międzynarodowych kampanii na rzecz ochrony środowiska. W 1993 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych objęła patronatem Clean up the World. Do dziś światowa akcja odbywa się we współpracy z Programem Środowiskowym ONZ (The United Nations Environment Programme). Istotny był również dla nas fakt, że dołączając do akcji Sprzątania Świata wspieramy realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju – w szczególności cel 15. „Życie na Lądzie” i 17. „Współpraca na rzecz celów”. Pracownicy i współpracownicy ROBYG i Vantage w 4 różnych lokalizacjach – Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu w ramach 31. Akcji Sprzątania Świata odłożyli swoje laptopy i obowiązki, by posprzątać tereny wyznaczone przez Fundacje we współpracy z lokalnymi samorządami. Często były to wyznaczone obszary blisko naszych inwestycji, czyli miejsca, na które wywieramy bezpośredni wpływ naszą działalnością.
Jakie są Twoje odczucia po akcji?
M.Z.: To była pierwsza wspólna akcja organizowana równolegle w czterech różnych lokalizacjach. Osobiście, byłam bardzo pozytywnie zaskoczona potencjałem zaangażowania, jaki udało się wyzwolić! A efekty przerosły nasze najśmielsze oczekiwania! Największym wyzwaniem było wspólne planowanie i koordynacja działań w 4 miastach. Nie byłoby to możliwe gdyby nie zaangażowanie liderek i liderów, którzy pilotowali przygotowania od początku do końca. Dzięki ich zaangażowani we wszystkich miastach łącznie udział wzięło ponad 180 osób. Zebraliśmy 249 kg metali i tworzyw sztucznych, 723 kg odpadów zmieszanych i 592 kg szkła. Łącznie to ponad 1,5 tony odpadów! Świadomość, że dzięki naszemu wysiłkowi kawałek ziemi jest czystszy dodało nam energii do planowania dalszych działań.
Co Ci się najbardziej spodobało w działaniu?
M.Z.: Zależało nam żeby akcja promowała wartości, które są dla nas ważne takie jak troska o środowisko i duch współpracy. Część naszych pracowników postanowiła sprzątać tereny, razem ze swoimi dziećmi. Nie ma lepszego sposób na edukację młodszego pokolenia jak osobiste zaangażowanie i przykład. Podczas akcji we Wrocławiu zaangażowaliśmy nie tylko naszych pracowników i współpracowników, ale także okoliczną szkołę podstawową. Dzieciaki razem ze swoimi opiekunami dzielnie sprzątały z nami jeden z wrocławskich parków. Co więcej, w wolontariat pracowniczy zaangażowali się osobiście członkowie Zarządu obu firm! Świadomość, że razem z nami sprzątali jasno uwidoczniło, że zaangażowanie w zrównoważony rozwój w różnych wymiarach wszyscy traktujemy bardzo poważnie!.
Opowiedz jeszcze o efektach. Czy takie wspólne działanie wpłynęło pozytywnie na firmę? Jakie widzisz korzyści w wolontariacie pracowniczym?
M.Z.: Wolontariat pracowniczy to inwestycja, która przynosi wymierne korzyści dla wszystkich– począwszy od pracowników i ich rodzin, Zarządu po klientów, najemców, partnerów społecznych i członków społeczności lokalnej. Dla naszej organizacji, wolontariat pracowniczy to nie tylko sposób na wzmocnienie swojego wizerunku oraz zaangażowania społecznego to również przestrzeń na wzmocnienie dialogu i współpracy z najważniejszymi interesariuszami. Każda firma jest osadzona w konkretnej rzeczywistości i otoczeniu biznesowym, na który ma wpływa prowadząc swoją działalność i sprzedając swoje usługi czy produkty. Z perspektywy ROBYG i Vantage udział w akcji pozwolił na wzmocnienie dialogu na kilku poziomach. Współpraca z organizacją pozarządową w tym przypadku Fundacją Nasza Ziemia była okazją do wzajemnej wymiany kompetencji i połączenia sił w realizacji celów na rzecz środowiska. Przygotowanie akcji to także okazja do współpracy z samorządami lokalnymi m.in. poprzez sprzątanie terenów gdzie wsparcie naszych wolontariuszy jest najbardziej potrzebne. W Poznaniu nasza akcja wpisywała się w ogólnomiejską akcję sprzątania miasta organizowaną przez lokalny samorząd. Otwarcie się na lokalne społeczności, w tym najemców, lokalne szkoły to była okazja do edukacji i promocji ważnych dla nas wartości taki jak: troska, odpowiedzialność i rozwój.
Z perspektywy pracownika, uczestnictwo w wolontariacie pracowniczym to doskonała okazja do rozwijania umiejętności, takich jak praca zespołowa, komunikacja czy zarządzanie czasem. Wolontariat daje także przestrzeń do budowaniu silniejszych relacji z koleżankami i kolegami z pracy, co może wpływać na poprawę atmosfery w zespole. Angażowanie pracowników w działania na rzecz społeczności lokalnych może prowadzić do większej motywacji i satysfakcji z pracy, co w dłuższej perspektywie przekłada się na zwiększenie efektywności i lojalności pracowników. Wreszcie, uczestnictwo w wolontariacie może być po prostu satysfakcjonujące na poziomie osobistym. Daje poczucie spełnienia, a możliwość wsparcia potrzebujących może być ogromnie motywująca. W naszym przypadku przygotowanie akcji wymagało koordynacji działań z obszaru różnych zespołów, miast, a nawet dwóch Grup Kapitałowych. Stworzenie wspólnej komunikacji i skupienie się na wyższym celu pozwala zobaczyć, że tak naprawdę wiele nas łączy, a działając razem i wykorzystując nasze kompetencje możemy zmienić świat na lepsze.
Nie można zapomnieć o największym beneficjencie działań wolontariatu tj. społeczności lokalnych. W ciągu kilku dni posprzątaliśmy największe polskie miasta z ponad 1,5 tony śmieci, które zalegały w parkach, na ulicach, czy osiedlach. To oznacza czystszą okolicę, lepsze miejsce do życia dla nas wszystkich. Dla ROBYG i Vantage, które przez sprzedaż mieszkań i najem zapewniają miejsca do życia swoim klientom, troska o otoczenie, w którym żyjemy ma szczególną wartość.
Czy macie w planach kolejne inicjatywy? Jeśli tak, to jakie?
M.Z.: Po pierwszym udanym pilotażu wolontariatu pracowniczego oczywiście idziemy dalej. Nasze plany to kolejna wspólna akcja w kilku lokalizacjach. Planujemy włączyć pracowników i współpracowników w proces decyzyjny dając możliwość wyboru sposobu, w jaki będziemy pomagać w kolejnym roku. Wolontariat pracowniczy jest częścią naszej Strategii ESG na lata 2024-2028. Cel, jaki sobie stawiamy to min. 5% załogi ROBYG i Vantage zaangażowanych w akcje wolontariackie. W pierwszej akcji udało nam się osiągnąć ponad 16% pracowników. Stawiamy sobie zatem coraz wyżej poprzeczkę! W kolejnym roku chcemy zacząć przygotowania jeszcze wcześniej i zbudować szersze partnerstwo. Jednocześnie, zakładamy też, że z biegiem czasu co raz bardziej będzie zwiększała się świadomość i zaangażowanie naszych pracowników co w przyszłości pozowali nam na wprowadzenie programu mikroprojektów wolontariackich.
Obecność przedstawicielek firm, które znajdują się na różnych etapach organizacji wolontariatu pracowniczego stanowiła sposobność, aby wspólnie "oswoić się" z konceptem współpracy wykraczającej poza daną instytucję. Jest to szczególnie ważne, ponieważ jak wiemy, pierwsze kroki mogą być nieco przytłaczające, niezależnie od tego czy dotyczą wolontariatu, czy też nie.
Oprócz szkolenia koordynatorzy wolontariatu i pracownicy instytucji mają możliwość wzięcia udziału w indywidualnych szkoleniach oraz specjalnych warsztatach. Część zgłoszonych osób miała okazję odbyć takie warsztaty w okresie wakacyjnym. Dziesięć instytucji miało także możliwość zgłoszenia swoich pracowników na dwugodzinne warsztaty, które odbędą się w połowie października.
Chcesz dowiedzieć się więcej o organizacji wolontariatu pracowniczego? Zajrzyj do naszej bazy wiedzy! W zakładce "wolontariat pracowniczy" znajdziesz materiały, dzięki którym idea ta stanie się Tobie bliższa.