Profesjonalizacja działań w obszarze wolontariatu leży w interesie każdej instytucji. Zaangażowanie ochotników daje wiele korzyści, jakimi są m.in. znaczące wsparcie w realizacji działań, poszerzenie oferty społeczno-kulturalnej, możliwość lepszego poznania potrzeb odbiorców czy otwarcie się na zgłaszane przez nich inicjatywy. Profesjonalizacja organizacji wolontariatu pozwala na zbudowanie trwałego systemu, który sprawia, że wolontariusze stają się realnym wsparciem, a współdziałanie przynosi obustronną satysfakcję.
Broszura "Jak przygotować program wolontariatu? Poradnik dla instytucji publicznych" przeznaczona jest dla podmiotów uprawnionych do organizacji wolontariatu. Materiał służy do napisania wewnętrznego dokumentu w instytucji określającego zasady organizacji wolontariatu. Celem takiego dokumentu jest wdrożenie wolontariatu jako stałego elementu działalności instytucji. Integralnym elementem materiału jest szablon programu wolontariatu, który ułatwi przygotowanie własnego programu.
Opisane w poradniku elementy składają się na proces organizacji wolontariatu długoterminowego w instytucji. Wiele z opisanych elementów dotyczy także wolontariatu akcyjnego – organizowanego doraźnie, przy okazji wydarzeń, imprez czy festiwali. Szczegółowe informacje dotyczące organizacji wolontariatu akcyjnego można znaleźć w broszurze „Dobre praktyki wolontariatu akcyjnego”.
Wydawca: Miasto Stołeczne Warszawa
Tekst: Samodzielne Wieloosobowe Stanowisko Pracy ds. Rozwoju Wolontariatu
Centrum Komunikacji Społecznej Urząd m.st. Warszawy
Korekta: Katarzyna Winiarska
Wydanie I, listopad 2018 r.
Chcesz dostać broszurę w wersji papierowej? Napisz do nas - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.